Erwtwin
Traanplantje, Senecio Herreianus
Op voorraad
Alle details bekijkenEven voorstellen...
Hoi, ik ben Erwtwin de Senecio herreianus! Aangenaam! Negen van de tien keer word ik op straat aangezien voor mijn wereldberoemde neefje: de Erwtenplant. Ik snap de verwarring wel, want we lijken sprekend op elkaar. Maar als je heel goed kijkt naar mijn lange, sierlijke strengen, zie je dat mijn bolletjes niet perfect rond zijn. Ze hebben een klein, subtiel puntje, waardoor ze meer op kleine, groene druppels of kraaltjes lijken. Kenner noemen me daarom ook wel het Traanplantje! In tegenstelling tot planten die alleen maar saai omhoog groeien, ben ik een echte hang-artiest die jouw hoge kast of wandplank direct omtovert tot een speels botanisch kunstwerk.
Waar woon ik het liefst?
Mijn verre voorouders komen uit de kurkdroge, zonovergoten gebieden van Namibië en Zuid-Afrika. In jouw huis word ik dan ook het meest blij van een plek met ontzettend veel helder, indirect licht. Een paar uurtjes zachte ochtendzon vind ik heerlijk, maar hang me liever niet de hele dag pal achter een bloedheet raam in de brandende middagzon, want dan verbranden mijn groene druppels. Een donker hoekje moet je overigens ook echt overslaan. Als ik te weinig licht krijg, rek ik me uit en worden de afstanden tussen mijn erwten heel lang en ielig, en ik wil natuurlijk wel een mooie, volle bos behouden!
Zo hou je me gelukkig
Omdat ik stiekem gewoon een vetplant ben, ben ik de absolute droom van iedere relaxte plantenouder. Ik sla namelijk al mijn eigen voorraadjes water op in mijn dikke, sappige blaadjes. Qua verzorging ben ik dan ook super bescheiden: geef mij pas water als mijn potgrond door en door droog is. Meestal is dat in de zomer eens per twee weken een klein slokje, en in de winter heb ik zo weinig dorst dat ik aan eens per maand al genoeg heb. Mijn absolute vijand? Natte voeten. Als er een laagje water onderin mijn pot blijft staan, gaan mijn wortels rotten en vallen mijn erwten eraf. Onthoud maar: liever een week te droog, dan één dag te nat.
Wat je nog niet van mij wist...
Eerlijk duurt het langst, dus ik moet wel een belangrijk geheim met je delen: ik ben niet bepaald een dierenvriend. Mijn plantensappen zijn namelijk licht giftig voor honden en katten. Gelukkig ben ik een hangplant, dus je lost dit heel makkelijk op door mij gezellig hoog aan het plafond te hangen of bovenop een kast te zetten waar jouw harige viervoeter met geen mogelijkheid bij kan. En nog een leuk weetje: als ik het écht enorm naar mijn zin heb bij jou, verras ik je in de wintermaanden soms met kleine, witte bloemetjes die stiekem naar kaneel ruiken!
De Perfecte Match
Sierpotten die prachtig en comfortabel staan bij jouw Ø 12 CM kweekpot.
Niet uitgekeken op Ø 12...?
Ontdek andere planten met hetzelfde maatje.























































